Godkännande av förbättringsarbeten
På Östermalm planerade en privat hyresvärd 2017 att renovera en fastighet, men en fjärdedel av de boende skrev inte på godkännandet eftersom stambyte i fastigheten redan hade gjorts tio år tidigare. I samband med det renoverade hyresvärden köken och höjde därefter hyrorna med 70 procent. Nu ville hyresvärden göra stambyte igen och renovera köken en gång till.
2018 gjorde hyresvärden ett nytt försök att få hyresgästerna att godkänna stambyte med tillhörande förbättringsarbeten, och den här gången med argumentet att köken var undermåliga. Om hyresgästerna inte godkände renoveringsplanerna tänkte hyresvärden ta saken till hyresnämnden. Ett antal av hyresgästerna fortsatte trots det att säga nej.
Det blev ett ärende i hyresnämnden och 2020 hölls förhandlingarna. Hyresgästerna kunde visa att stambytet redan hade gjorts och påpekade att om de kök som installerades av hyresvärden 2007 och då utgjorde grunden för en hyreshöjning på 70 procent nu ansågs vara undermåliga så hade värden i mer än tio år begärt för hög hyra.
Det slutade med en förlikning. Hyresgästerna godkände att hyresvärden fick renovera köken igen, mot att värden lät bli att kräva en hyreshöjning. Ett år senare ändrade sig värden och avstod helt från att renovera köken hos de protesterande.
Många av dem som inledningsvis sa nej splittrades genom erbjudanden från värden om lägenhetsbyten och flyttvarianter, men de som stod pall ända till slutet har idag mycket lägre hyror. Gruppen lyckades förhala hela processen och pandemin bidrog. Att det tog fem år för värden att genomföra renoveringen blev en framgång i sig.
Kompensation för “men i nyttjanderätten”
En till viktig framgång var den kompensation som de boende fick för “men i nyttjanderätten”. Hyresgäster har enligt hyreslagen rätt till kompensation för sådana störningar och de boende stödde sig på några fall där allmännyttan gått med på fyra respektive sex månaders “gratis” hyra. Det slutade med att värden efter några turer gick med på att ge dem två månaders “gratis” hyra i ersättning.
Kompensation för men i nyttjandet under en renovering är ett bortglömt område. Hyresgäster har enligt hyreslagen rätt till skälig kompensation, men det finns några viktiga saker att tänka på. En sådan viktig sak är att hyresvärden ska ha informerats om kravet på kompensationsförhandlingar innan renoveringen börjar och skriftligen ha bekräftat att sådana förhandlingar kommer att hållas när renoveringen är klar. Om kompensationsförhandlingar begärs i efterhand hjälper Hyresgästföreningen inte till med ett juridiskt biträde.
Mer om kompensationsförhandlingarna finns i kapitlet om rättsaktivism.
