Ett av Ort till orts klagobord
Victoriahem är ett företag som är ökänt för att låta lägenheter förfalla och vägra underhåll om de inte får göra påslag på hyran. För att få dem att underhålla lägenheterna och fixa olika fel så började Ort till ort att ordna gårdsfikor med klagobord.
Gårdsfika i Husby. Victoriahem hette tidigare Hembla
Gårdsfikor hölls på olika gårdar runt om i Husby och innebar att det bjöds på fika och aktiviteter för barn på gården. Ansökningar till hyresnämnden och till miljöförvaltningen skickades på plats vid “klagobordet”. Hyresgästerna stod själva för ansökan och Ort till ort bistod med att se till att blanketten var rätt ifylld. Hyresgästen fyllde själv i blanketten och signerade den. Sedan togs en bild av blanketten (sök på hn1b) med hyresgästens telefon och bilden mailades till hyresnamndenistockholm@dom.se.
Hyresvärden stal idén med gårdsfikor och började anordna sådana själv
Hyresvärden började ordna med egna gårdsfikor på exakt samma plats som Ort till ort tidigare varit och då gick en grupp dit och kritiserade dem. Det skapade konflikt med en lokal hyresgästförening som valde att försvara hyresvärden: “Ni säger inte så till hyresvärden!”
Bilder på ett badrum i Husby före och efter renoveringen som inte innebar en hyreshöjning
Här är ett badrum som har renoverats på grund av anmälan till Hyresnämnden och det medförde ingen hyreshöjning. Badrummet hade en vattenskada och hyresvärden ville först inte göra något alls. 100-tals hyresgäster har fått underhåll i sina lägenheter på grund av att Ort till ort har hjälpt till att skicka ansökningar till Hyresnämnden. Hyresgäster rapporterar också att Victoriahem har blivit snabbare med att laga de fel som inte kostar mycket att laga.
En skärmdump från bloggen som kartlade missförhållanden hos Victoriahem
En blogg startades för att dokumentera alla möjliga missförhållanden. Bolaget uppmärksammade bloggen och det märktes snart att de följde bloggen och att de lagade allt som det rapporterades om där.
En negativ sak med att skicka in ansökningar till Hyresnämnden på detta sätt är att hyresgästerna passivt väntar på att få svar och det bygger ingen rörelse. Ort till ort har därför börjat försöka se till att hyresgästerna är aktiva under hela processen och att problemet löses kollektivt och inte bara genom att hyresnämnden agerar.
