Kommunikationsmedel

Att använda sig av alternativ media eller andra former av teknologi som finns idag kan vara ett sätt att skapa förutsättningar som möjliggör både effektivare spridning och användning av det budskap man vill nå ut med som de resurser och material som behövs för effektiv spridning.

Det finns olika användningsområden där digital teknik och media mm kan användas för att stödja en kamp för rättvisa kring bostadsförhållanden och närliggande frågor kring dessa.

De kan användas till att föra ut budskap, samla aktiva och kommunicera med dessa och andra, utbyta erfarenheter med andra i liknande situationer samt skapa arkiv och utbildningsplattformar som är lättillgängliga på många fler sätt än tidigare i historien. Glöm inte bort att använda motståndarnas torg och plattformar, digitala och fysiska, till att synas och göra er obekväma på, för att uppmärksamma era budskap.

Beroende på storlek och behov av synlighet/säkerhet får man anpassa vad som passar bäst för ens nuvarande situation. Tänk också på att det alltid går att kontakta andra som organiserat sig tidigare och fråga om tips och tidigare använt material man kan bygga vidare på. Denna informationsinhämtning kan göras såväl lokalt som nationellt som globalt.

Snabb kommunikation och samordning 


Exempelvis genom olika digitala appar för att både kunna arbeta utan att ses som för att dela information och material med varandra och uppmärksamma och snabbt organisera motståndet vid kritiska tidpunkter.


Opinionsbilda


Vanliga insändare i media kan förstärkas genom interaktion i de sociala medier där både media, målgruppen och objektet för insändaren befinner sig. Precis som att stå utanför ett huvudkontor.

Olika sociala medier kan behöva olika sorters material för att slå igenom effektivt.


Synlighetsförstärkare, samlingspunkter & arkivfunktioner samt måluppfyllelsestöd

I korthet använda digitala resurser för att samla material som bilder och grafik. Digitala anslagstavlor eller projektplaneringsverktyg bevarar information och samordnar arbetet över tid och underlättar för alla att delta och speciellt så för nya att komma in senare som inte varit med från början och därför inte annars skulle ha tillgång till äldre material.

Sprida kunskap och utbilda vidare senare aktiva

Det finns olika sätt man kan lära ut material och nya kommer hela tiden. Men syftet är att skapa resurser och sedan lärplattformar som möjliggör för självinlärning och på så sätt frigöra personer med sakkunskap till annat efter en inledande arbetsinsats som skapar kurser eller AI som kan lära ut/svara på frågor man kan tänkas ha som ny. 


Samla in åsikter och synliggöra röster kring problembilden

Samarbeta med de organisationer som finns och använd verktyg som finns för att t.ex. göra digitala namninsamlingar. Om lyckat kan det både leda till mer synlighet av namninsamlingen och hjälp med spridandet.


Det finns även automatiska översättningsprogram som kan användas till detta men även till annan information ifall man har svårt att nå ut till alla grupper som är berörda. Översättningarna är inte perfekta men oftast godtagbara för att få fram kärnbudskapet till största möjliga grupp och öka möjligheterna till deltagande.


Exempel på resurser man kan använda sig av eller hitta liknande versioner av.

Tänk på att t.ex. olika kommunikationsmedel kan ha olika graders säkerhet.

Interna kommunikations/samordningsverktyg

Signal och Whatsapp
Båda är krypterade men Signal är open-source och granskad och delar inte med sig av din data medan Whatsapp kan både hålla koll på vilka du pratar med och hur ofta och när du gör det.

Jitsi är ett open-source videokonferens program som är väldigt enkelt att använda. I princip skriver du ett namn på ditt möte och loggar in och delar sen länk eller namn till andra som ska vara med. Tänk på att chatfunktionen inte sparar ner något utan måste göras manuellt.

Du hittar den här https://jitsi.org/

Open-source innebär att om man har kompetensen kan man även vidareutveckla saker för att bättre passa ens eget användande men också och det sker löpande utveckling av andra utifrån vad användare kan behöva.

Öppna och varierande projektplattformar hittar man exempel på här för många kan det räcka med en google drive men den innebär att datan övervakas och kan användas i olika situationer så man måste vara bekväm med detta.:

https://geekflare.com/open-source-project-management-software

Skapa ett eget samtalsforum/anslagstavla och plats att spara information på.
En form som funnits länge och är överskådligt till en början men kräver att man skapar ett bra system för vart saker ska diskuteras och samlas. Men även vara en plats där andra kan se vad man tidigare tagit upp.

https://www.phpbb.com

För att skapa synlighet för en lite äldre generation så kan både Facebook och vanliga insändare fungera.

https://prezi.com/toyup3uu97nm/insandarmaskinen-101


För yngre generationer behöver man titta mer mot Instagram, Twitter, Tiktok och Discord och Twitch.

Och säkert andra vi inte kommit på ännu.
  

Tips på att nå ut och synas extra bra finns det flera olika förstås men ett bra exempel är Westanders PR-handbook som uppdateras årligen efter hur medielandskapet utvecklar sig.

https://www.westander.se/pr-handboken

Lärplattformar finns det också flera olika men här är ett exempel på hur de kan se ut:
https://skilltreeplatform.dev/

Det går även att göra det så enkelt som ett Google Formulär där man blandar information/utbildande element med frågesektioner. https://www.google.se/intl/sv/forms/about/

Båda kan alltså med fördel användas för att utbilda de som inte kan lika mycket som andra eller inte varit med från början utan att det tar tid och resurser annat en initialt. Kan också skapa effekter där man vill få bekräftelse av att ha klarat av något och lär sig mer.

Digitala enkäter för hur de boende påverkas eller kommer påverkas.

Kan dels göras genom Google formulär eller https://www.surveymonkey.com/

men även via enkla medel i social medier med omröstningar eller underskriftskampanjer.

Underskriftskampanjer eller stödorganisationer som kan ge stöd eller vägledning om andra liknande kampanjer:
Här är tre exempel https://skiftet.org/ https://www.eko.org/ https://secure.avaaz.org/page/en/