Kampanjer bedrivs för att skapa medvetenhet och opinionsbilda kring en fråga. De kan vända sig mot företag, politiker eller andra makthavare och t.ex. kräva ansvar och transparens.
Frys Hyran är en kampanj som flera organisationer har drivit 2024
För att bli framgångsrika behöver de väcka intresse, ha en bra slogan som fastnar i minnet och vara tydliga i sitt budskap. De kan t.ex. handla om att samla in namn, eller få politiker att agera på en fråga. Eller stoppa ett orimligt politiskt förslag, som t.ex. kampanjen “Nej till marknadshyra” som fällde regeringen 2021.
Demonstration mot marknadshyra i Stockholm 2021
Idag bedrivs de flesta kampanjer online, men det förekommer även att man kontaktar eventuella supportrar genom att ringa dem eller gå fram till dem på gatan. Vissa kampanjer är mer fokuserade på att få ut ett budskap och då blir synligheten avgörande.
Förbered och genomför en lyckad kampanj
Spridning är A och O i en kampanj och avgör om den blir lyckad. De håller också ofta en viss tidsram och har ett mål om att nå ett visst antal personer samt bredare mål, att skapa opinion kring en fråga.
- Hur rapporterar ni vad kampanjen uppnått? Hur sprider ni det och använder det till er fördel?
- Vilket budskap kommer kampanjen ha? Är det tydligt och slagkraftigt? Vem vänder den sig till?
- Hur sprider ni er kampanj? Finns det befintliga verktyg ni kan använda er av?
- Kommer kampanjen vara online eller offline eller både och?
- Vilken tidsram har ni för kampanjen? Finns det särskilda händelser som ni kan använda för att sprida den?
